Om ervoor te zorgen dat je kruiwagen lang mee gaat en aansluit bij je werkzaamheden, is het van belang om voor de juiste oppervlaktebehandelingen van het frame te kiezen. Op de Nederlandse markt zijn er vijf verschillende oppervlaktebehandelingen waarmee het kruiwagenframe wordt behandeld. Hieronder hebben wij op chronologische volgorde gezet welke coating het meest roestwerend is.
- Volbad verzinkt
Bij het volbad verzinken, ookwel thermisch verzinken genoemd, gaat zink tijdens het verzinkproces een reactie aan met het staal. Hierbij vormen zich drie legeringslagen, waarvan de buitenste laag bestaat uit zuiver zink. Door de verschillende lagen, ontstaat er een extreem sterke hechting aan het staaloppervlak. De aangebrachte zinklaag is vanaf dat moment zelfs sterker dan het staal zelf. Het grote voordeel van thermisch verzinken is dat het proces plaatsvindt in een ‘vol bad’, waardoor het vloeibare zink in hoeken en gaten kan komen. Om ervoor te zorgen dat het frame overal wordt voorzien van een zinklaag, wordt het frame voorzien van ontluchtingsgaten. Een groot voordeel is dan ook dat het kruiwagenframe aan zowel de binnen als buitenkant roestbestendig wordt gemaakt. Deze oppervlaktebehandeling is het meest roestwerend en daardoor het meest geschikt voor gebruik in bijvoorbeeld stallen.
- Geanodiseerd aluminium
De belangrijkste reden voor het anodiseren is het beschermen van het aluminium. Dankzij het proces wordt de corrosieweerstand verhoogd en blijft het materiaal langer mooi. Door het anodiseren ontstaat een harde, slijtvaste laag, die het onderliggende aluminium goed beschermt. De mate van bescherming is afhankelijk van aantal lagen die worden aangebracht. Deze oppervlaktebehandeling is sterk vergelijkbaar met het volbad verzinken van staal. Echter is er één nadeel, een aluminium frame is namelijk doorgaans niet zo sterk als een stalen frame. - Eletrolitisch verzinkt + poedercoating
Nadat het frame elektrolitysch is verzonken, wordt het frame gepoedercoat. De zinklaag vormt de grondlaag, waarna de poedercoating wordt aangebracht. Beide lagen beschermen het stalen frame op hun eigen manier. Een groot voordeel van de extra poedercoatlaag is het esthetische aspect, omdat elke mogelijke kleur toepasbaar is. - Elektrolitische galvaniseren
De zinklaag bij elektrolytisch verzinken wordt aangebracht middels stroomspanningen in een bad van ongeveer 70°C. Het elektrolytische proces is minder geschikt voor verzinken van holle ruimtes. Een kruiwagenframe is daardoor doorgaans alleen aan de buitenkant beschermd tegen roestvorming. Een van de grootste verschillen tussen elektrolytisch en thermisch verzinken is de opgebrachte laagdikte zink. Deze laagdikte is aanzienlijk dunner dan bij thermische verzinking.
- Poedercoating
Het poedercoaten van staal is een elektrostatisch proces waarbij met een spuitpistool poeder wordt aangebracht op metaal. Het stalen frame wordt nadat het is bespoten gebakken in een oven. Het poeder wordt eerst vloeibaar, waarna het stroperig opdroogt en vervolgens uithardt. Een poedercoating is een duurzame coating. Een belangrijke kanttekening is dat als het onderhevig is aan slijtage, het staal blank zal worden en er roestvorming op treed.